BOSTON

såja!! har varit rätt intensivt senaste dagarna, det känns som att så mycket händer nu till skillnad från tidigare, träffar mer folk och pratar mycket mer och lär mig mer och allt är bara mer!! just nu är jag i boston, på väg ut faktiskt mot destination newport, rhode island.

från kellys soffa i skogen någonstans fick jag skjuts in till stan, lewiston. tror det hette så? blev avsläppt på en parkering där en karl kom fram till mig, han bara LÖS i ansiktet och vi pratade ett tag om min resa (aldrig sett någon så fascinerad över någonting) och han berättade om att han håller på få italienskt medborgarskap eftersom hans fru är därifrån, så han har pensionerat sig och är så himla pepp på att flytta till Italien!! frågade mig allt om hur amerikaner blir mottagna i europa osv osv. han hade fått en eller två mini-strokes förklarade han så han frågade om mitt namn typ 3 gånger, lilla gubben. pratade ett tag tills jag kom på att jag kanske borde rulla iväg. klassiker!! tänker varje kväll att jag ska åka tidigt morgonen efter men det slutar alltid med att jag blir fast i samtal med någon. det finns så mycket spännande folk att träffa och det är ytterst få gånger jag stannar någonstans och inte får en fråga om vad fan jag gör. för mig har det liksom blivit vardag att cykla varje dag och att jag har tagit mig tvärs över kontinenten känns inte längre än att jag cyklat till marieberg men antar att jag kommer inse det någon gång när allt sjunkit in.

hur som helst! rullade ner mot portland därifrån, kom fram till havet och det blåste men var varmt och skönt. mycket turister vilket var rätt konstigt eftersom jag varit på så udda ställen under denna resa, är väl själv en turist men ni fattar!!! såna med kameror på magen som blir lurade av försäljare. frågade en snubbe på gatan om var jag hittar bästa burgaren, slutade med att vi gick och åt ihop och fick sällskap av hans två vänner. han var från någon oklar liten stad i södra usa men hade alltid drömt om att segla så han flyttade till newport (dit jag är på väg nu) och lärde sig segla och nu bor han i portland och ordnar båtutflykter. hade jättetrevligt med dom tre och blev erbjuden att hänga kvar längre men kände att jag ville fortsätta åka då jag inte kommit så långt den dagen. åkte ner mot saco som såg jättelitet ut på kartan men det fanns typ hundra campingar så planerade att stanna där över natten. dålig idé! det är världens turistställe dit alla från quebec åker för att götta sig, campingarna var jättedyra och ingen ville låta mig tälta på deras gräsmatta (medelålders man med bondbränna: "nej sorry jag hyr bara huset över sommaren så det går inte". vad är det för anledning liksom??). solen var på väg ner så fick nys om en brandstation och de ska ju i regel vara snälla och låta folk sova där. på vägen dit såg jag två kvinnor spelade ärtpåsegolf typ? det verkar vara en stor grej här, man har en stor platta med ett hål man ska pricka ärtpåsar i. började prata med dom och berättade om min situation och blev inbjuden till att sova hos en av dom. alltså folk!!!! så himla fina, de hade varit bästisar sen 70-talet, och berättade om livet som ung i USA på den tiden (så häftigt herregud). vet inte om jag bara haft tur att stöta på så mycket fint folk eller om alla bara är fina helt enkelt? värmde min konservmat, duschade och somnade som en liten bebis. åt pocherade ägg(<3) till frukost och styrde mot boston. tänkte att jag skulle rulla in mot kvällen men glömde mina tältpinnar hos mary, kom på det efter någon mil så satte mig och tvättade cykeln och drack kaffe i väntan på att jag så snällt fick pinnarna ditkörda. cyklade sen tills det började bli mörkt då jag tog pendeltåget sista biten in till boston. det var så himla himla varmt också, man tänker ju att det ska blåsa lite mer vid havet men nej, det går inte att åka alltför länge utan att pausa inomhus för att få lite sval luft att andas normalt i.

väl framme i boston kom jerry från warmshowers och hämtade mig på stationen. bodde två nätter hos honom och hans familj i cambridge. än en gång blev jag så fint mottagen, var jag än hamnat hittills så har jag alltid känt mig hemma på en gång utan undantag. igår cyklade jag och jerry runt stan ihop, jag hade fått för mig att jag ville se om amerikanska skolor ser ut som på film så vi gjorde ett besök och japp det stämmer!! vi åkte även förbi harvard och kikade, jättefin skola men massa turister överallt så kommer nog tyvärr inte vilja plugga där:/ nästa mission var att hitta ett klistermärke med amerikanska flaggan att sätta på hojen, på jakt efter denna åkte vi ner till hamnen och åt burritos sen till stan och genom parker och allt. boston är en så himla fin stad! precis lagom stor och lagom utmanande att cykla i, fina hus och inga backar. 10/10 rekommenderas+finns public wifi!! unnade mig en glass i solen och rullade sen hemåt för att tvätta och packa. nu är jag på g mot newport, snubben jag träffade i portland har lite kompisar där som jag ska bo hos nån natt eller två så no worries, tak över huvudet är fixat. sen är jag fan i new york snart!!! crazzzzzy wow

Allmänt | |
Upp